Jom Dengar


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

~hari2 dgn hiburan~

“Berhibur tiada salahnya, Kerna hiburan itu indah... Hanya pabila salah memilihnya, Membuat kita jadi bersalah...” lirik lagu ‘Mari Berhibur’ yang dinyanyikan oleh kumpulan Raihan.

Assalamualaikum sahabat2 sekalian... sudah lama rasanya saya x update blog...(maaf ye) apakhabar iman kita hari ini.. harapnya semakin hari semakin bertambah baik iman kita.. insyaAllah...

Perasan atau tidak kehidupan seharian kita telah dimasuki unsur2 hedonisme. “hedonisme tu ape..??” pasti ade yang bertanya sedemikian. Kalau menurut kamus, ada yang mendefinisikan hedonisme itu sebagai ‘pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan kesenangan hidup’. Untuk memudahkan lagi sahabat sekalian, hedonisme ialah suatu ideologi/fahaman yang menjadikan hiburan sebagai suatu cara hidup.

“Salah ke kalau nak ada hiburan?”saya tidak mengatakan bahawa berhibur itu salah tapi apa yang membimbangkan ialah apabila hiburan dijadikan aktiviti dan pengisian sepanjang hari. Bagun sahaja dari tidur ada yang sudah mula membuka televisyen atau mendengar radio kemudian beralih pula kepada komputer dengan melayari dunia hiburan maya seperti youtube, facebook dan lain2 sambil mendengar lagu atau mp3 setelah itu ada yang beralih kepada majalah atau blog yang berintikan hiburan kemudian bertukar pula kepada permainan komputer/games seperti fifa, pes dan macam2 lagi aktiviti ini diteruskan lagi dengan aktiviti melepak bersama rakan; ada yang  memetik gitar dan bergelak tawa; dan ada yang pergi ke kedai yang memasang skrin besar untuk menonton perlawanan bola.



Ini mungkin hanya sedikit yang dapat saya singkapi dan mungkin diluar sana terdapat lebih banyak dari apa yang tersenarai. Itulah hakikat hedonisme yang sedang menular dalam kalangan masayrakat. Apa yang dirisaukan ialah tanggungjawab kita dengan Allah akan terabai dek kerana terlalu leka dengan keseronokan duniawi. Belum habis lagi dengan penyakit sekularisme dan materialisme, hedonisme pula yang cuba menjangkiti kita.

Firman Allah dalam surah Al-Hadid ayat 20:
"ketahuilah Bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan , juga (bawaan hidup Yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan Yang (menumbuhkan tanaman Yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab Yang berat (di sediakan bagi golongan Yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang Yang mengutamakan Akhirat). dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya."

Ingatlah sahabat sekalian, sesungguhnya kehidupan kita didunia yang sementara ini adalah suatu ujian untuk darrul akhirah yang kekal. maka kita haruslah menggunakan nikmat masa yang dikurniakan Allah dengan sebaiknya untuk mencari keredhaannya. Peringatan ini bukan saya tujukan kepada kalian sahaja, bahkan unutk diri saya juga. Moga kita semua terpelihara dari jangkitan wabak hedonisme ini.
Sebagai penyudah saya sertakan lagu ‘Mari Berhibur’ dari raihan.. hayati liriknya... moga2 kita tidak tersalah memilih hiburan... insyaAllah... =)


p/s: jadikan zikrullah sebagai hiburan... moga mendapat redho-Nya...


Read More

Saturday, May 14, 2011

susah sgt ke nak berdoa


....susah sgt ke nak berdoa...

“eleh, ko nak doa wat pe..? buang mase jer? Bek ko usaha je, lg bgus…”
“Ko dok doa stiap hri tp x de pape pom yg jd…!! sudah la.. buang mase je”

Asalamualaikum..
peace be upon u my fellow readers…
Ape kabar iman kita hari ini..? harap2 smakin brtambah..(insyaAllah.. amin..) sahabat2, pernah x anda dengar dialog yg diatas 2..? atau mgkin yg hampir serupa dan mmpnyai mkna yg sewaktu dengannye..? pngalaman saye sndri ade orang yg sanggup ckap mcm 2… ish3.. sush nk prcaya rsenye walaupun dia bercakap dalam nada bergurau... Shabat2 sekalian, amik pngajaran yer jgn ckap prkara2 yg mcm ni walaupun niat kite brgurau tp ia boleh menjejaskan iman kita… nauzubillahi minzalik’…

Allah berfirman dalam surah al-mu’min ayat 60:
“dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam Dalam keadaan hina.”               (al-mu’min 40:60)

Setelah menghayati ayat td, jelas menunjukkan bahawa mereka yg bercakap seperti dialog diatas 2 adalah dari kalangan mereka yg sombong dan takbur… astaghfirullahalazim..sama2 la kita muhasabah, adakah kita tergolong dalam kalangan mereka yg sombong dan takbur..?? (ya… Allah jauhkanlah kami dari golongan tersebut..) pernah saya baca bahawa antara tanda2 org yg takbur itu ialah dia tidak berdoa.. knapa mereka yg tidak berdoa dikatakan sebagai sombong dan takbur?hurm.. utk menjawab persoalan 2, sye quote kan kata2 d frontpage solusi isu 22 :
“berdoa bukan untuk memberitahu Allah apa yg kita pinta, kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui. Doa ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.”

So, ape slahnye kalau kite berdoa.. bknnye susah.. and dalam ayat td pom ade nyatakan bahawa sesiapa yg berdoa akan diperkenankan doanya…

“wahh, bes la klu mcm 2!! Tp ak slalu je berdoa tp x dpt pon..??”

Satu lg persoalan yg slalu org utarakan btul x kawan2 =0… kite jgn salah faham dlm k0nsep doa ni… ada ramuan yg perlu diadunkan dahulu untuk mendapatkan hasil yg kita inginkan.. saya rasa para pembaca sememangnya sudah terbiasa mendengar ttg formula D.U.I.T.(doa, usaha, ikhtiar, tawakal).. kalau dalam masakan, x cukup bahan pasti x jd ape yg kita nk masak.. mcm 2 jgk la dalam konsep kita ingin mendapatkan sesuatu.. x cukup dengan berdoa sahaja.. ia perlu disertakan dengan usaha, ikhtiar dan tawakal… =)

Dalam berdoa juga ada syaratnya.. nk taw x ape syaratnye..?? hehe.. sila rujuk tafsir surah al-baqarah ayat 186… (usaha sndri..!! sje je nk bg homework.. =P)

“Hurm.. saya dah berdoa, saya dah usaha dan bertawakal… tetapi selepas ape yg saya lakukan kputusannya tetap sama, gagal nk dptkan apa yg saya harapkan…sedih..(T_T)”

Firman-Nya :
“… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”          (al-baqarah 2:216)

Jgn sedih kalau ini yg berlaku… senyum dlu.. =) anda spatutnya bersyukur… “knape..? why..?” Allah sedang merancang sesuatu yg lebih baik buat anda... tp sblum 2 anda perlu bersangka baik dengan Allah…

“Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu..
Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu..
Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu..
Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun”
So, slalulah bersangka baik dgn Allah.. kalau ade orang cipta perisian computer pasti dy lebih mengetahui tentang perisian itu melebihi dri org lain.. btul x..?? haa, mcm 2 jgk la dgn Al-Kholiq yg menciptakan kita… pasti dy lebih mngetahui apa yg terbaik utk kita… =)

Ingatlah shabat2.. sesungguhnya Allah itu maha bijaksana dalam membahagi2kan nikmat kpd hambanya… sekalipun sesuatu yg pada pandangan manusia, kita dianggap rugi.. tetapi disisi Allah kita beruntung kerana Allah mampu mewujudkan keajaiban dengan memberikan keuntungan dari jalan2 yg manusia x sgka… insyaAllah..

Urmm…. Sye dgn rase rndh diri ingin memohon kpd shabat2 skalian doakanlah kejayaan sye dan sahabat2 pada imtihan yg bakal kunjung tiba d hujg mggu nie..(neves plak… kui3…) kpd sahabat2 maaf andai diri ini ada kekhilafan yg mungkin mengguris hati kalian, kekasaran yg mgkin mnyakitkan kalian dan mcm2 lg salah diri nie..(terutama sahabat2 yg sekelas dan dalam bidang pengajian yg sama.. maaf yer.. ^-^ ) sesungguhnya kesempurnaan itu hanya milik Tuhan... dan sye juga mendoakan agar shabat2 yg lain jgk berjaya dlm apa jua prkara yg anda trlibat.. (hehe.. x stat study lg sbnrnye ni.. 0_o)..

Selamat berjuang kepada semua sahabat seperjuangan dan saya doakan anda semua sejahtera selalu dan sentiasa dalam rahmat-Nya… berdoalah untuk kebaikan kita semua… mohon maaf atas segala kesilapan, kecacatan dan kelemahan yg terjadi sepanjang kalam ini ternukil…
~Saya doakan anda untuk terus berdoa..~
Eh.. jap2.. ade lg skit .. haha.. jgn lupe bila doa 2 doakanlah kedua ibu bapa kita yg telah bnyk berbakti kpd kita dri kecil smpai skrg yer..
[ psanan ikhlas dri saya.. =).. ]

~Sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kesenangan~
~inna maal usri yusra~
~(94:6)~

Read more

Monday, May 9, 2011

…Jangan kedekut…

…Jangan kedekut…
Jom kite dgar cerite nie ttg seorang majikan dengan pekerjanya…
Boss: adam.. betul ke awak ada mnx cuti esok..??
Adam : betul boss.. smlam sye ade isi borang n mnx cuti… harap bos dapat pertimbangkanlah permohonan saye tu…
Boss : insyaAllah esok awak boleh cuti.. tp sy nk mnx awak tolong kerja dgn saye siapkan fail data smpai pkul 6 boleh…??
Adam : urmmm…. maaf la boss, pkul 6 nnt sye nk tgok tv… ade drama yg saye mnat time 2…
Boss : klu mcm 2 x pe la… esok awak dtg keje mcm biasa yer…
Adam: ehh.. boss knape x bleh cuti plak..?? td kte boleh…
Boss : padan muke.. sape suruh kedekut mase sgt dgn saye…

Cerita nie sbnrnye bknlah cerita sbnr dan tiada kaitan dgn sesape yg masih hidup ataupun yg telah mati.. haha =P… ape agaknye ye tujuan cerita nie.. ??

hurrmm.. mgkin sbnrnye sye nk cerita skit ttg situasi kbnyakan dari kita yg ada kaitan dengan cerita td.. perasan x sahabat2 sekalian, dalam 24 jam ape yg kita lakukan… rmai yg kdg2 x sedar yg mereka sbnrnye sedang mmbuang masa… trmasukla yg sdg mnulis ni.. huhuu( -__-)

jom kite renungkan plak.. brape lame mase yg kita dedikasikan khas utk Allah..?? Allah telah memberikan kpd kita nikmat masa dan Allah telah memerintahkan kita supaya beribadat kpd-Nya..  So, spatutnye kita sekurang-kurangnye kita perlu menunaikan solat 5 waktu sbgai tanda syukur atas kurnian Allah.. kalau dalam 24 jam pom klau lime waktu 2 cume brape mnit sgt… subuh 5 minit, zohor 10minit, asar 10 minit, maghrib 8 minit dan isya 10 minit pas2 tambah la ckit utk doa lps solat 3 minit darab ngan 5  3x5=15 minit.. campo blik semua bru 58 minit.. x sampai pom sejam.. lame ker..?? rsenye exam lg lame.. haha =P

tp knape masih ada antara kita susah sgt nk dirikan solat…??? kalau dalam percentage solat lima waktu 2 cume 4% je drpd 24 jam…(stlah d bundarkan..)kalau x percaye amik calculator kire sndri… ada yg bg alasan apabila diajak tunaikan solat dy cakap “ko pg solat dulu la… aku tgh sibuk nii..” SIBUK..?? ape yg d sibukkan sgt…?? Sibuk dgn tgok movie, game FIFA, ber’fb’ dan sebagainye…. Knapa kita sgt berkire dgn Allah ttg masa yg Allah telah berikan kpd kita… ?? mcm cerita “adam n boss” td akhir skali boss 2 x bg cuti kat adam(padan muke dy.. haha =P).. bgaimana plak kalau Allah tarik nikmat masa yg kita nikmati skrg ni…??? Nak ke..???

sebagai penyudah, jom kite renungkan firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7 yg bermaksud :
7. dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".
Bersyukurlah kita dengan nikmat Allah.. bagaimana cara utk kita bersyukur…?? lakukanlah apa yg telah diperintahkan oleh-Nya… insyaAllah kalau kita bersyukur dgn nikmat kurniaan-Nya, nescaya Allah akan lapangkan masa kita… maaf salah silap sepanjang kalam ini ternukil…(maklumlah first time tulis entry sendiri.. haha )

“Sempurnakan tuntutan tambahkan amalan”
Read more

Wednesday, January 5, 2011

Cat Stevens : How I came to Islam


assalamualaikum semua pengunjung yg d hormati..., entry pd kli ini adalah berkaitan seorang tokoh yang mungkin anda semua selalu dengar. beliau adalah Cat Stevens atau Yusuf Islam. jom ikuti cerita pengalaman beliau....


            All I have to say is all what you know already, to confirm what you already know, the message of the Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) as given by God - the Religion of Truth. As human beings we are given a consciousness and a duty that has placed us at the top of creation. Man is created to be God's deputy on earth, and it is important to realize the obligation to rid ourselves of all illusions and to make our lives a preparation for the next life. Anybody who misses this chance is not likely to be given another, to be brought back again and again, because it says in Qur'an Majeed that when man is brought to account, he will say, {O Lord, send us back and give us another chance} The Lord will say, {If I send you back you will do the same}
  • MY EARLY RELIGIOUS UPBRINGING
I was brought up in the modern world of all the luxury and the high life of show business. I was born in a Christian home, but we know that every child is born in his original nature - it is only his parents that turn him to this or that religion. I was given this religion (Christianity) and thought this way. I was taught that God exists, but there was no direct contact with God, so we had to make contact with Him through Jesus - he was in fact the door to God. This was more or less accepted by me, but I did not swallow it all.
I looked at some of the statues of Jesus; they were just stones with no life. And when they said that God is three, I was puzzled even more but could not argue. I more or less believed it, because I had to have respect for the faith of my parents.
  • POP STAR
Gradually I became alienated from this religious upbringing. I started making music. I wanted to be a big star. All those things I saw in the films and on the media took hold of me, and perhaps I thought this was my God, the goal of making money. I had an uncle who had a beautiful car. "Well," I said, "he has it made. He has a lot of money." The people around me influenced me to think that this was it; this world was their God.
I decided then that this was the life for me; to make a lot of money, have a 'great life.' Now my examples were the pop stars. I started making songs, but deep down I had a feeling for humanity, a feeling that if I became rich I would help the needy. (It says in the Qur'an, we make a promise, but when we make something, we want to hold onto it and become greedy.)
So what happened was that I became very famous. I was still a teenager, my name and photo were splashed in all the media. They made me larger than life, so I wanted to live larger than life and the only way to do that was to be intoxicated (with liquor and drugs).


  • IN HOSPITAL
After a year of financial success and 'high' living, I became very ill, contracted TB (tubercolosis) and had to be hospitalized. It was then that I started to think: What was to happen to me? Was I just a body, and my goal in life was merely to satisfy this body? I realized now that this calamity was a blessing given to me by Allah, a chance to open my eyes - "Why am I here? Why am I in bed?" - and I started looking for some of the answers. At that time there was great interest in the Eastern mysticism. I began reading, and the first thing I began to become aware of was death, and that the soul moves on; it does not stop. I felt I was taking the road to bliss and high accomplishment. I started meditating and even became a vegetarian. I now believed in 'peace and flower power,' and this was the general trend. But what I did believe in particular was that I was not just a body. This awareness came to me at the hospital.
One day when I was walking and I was caught in the rain, I began running to the shelter and then I realized, 'Wait a minute, my body is getting wet, my body is telling me I am getting wet.' This made me think of a saying that the body is like a donkey, and it has to be trained where it has to go. Otherwise, the donkey will lead you where it wants to go.
Then I realized I had a will, a God-given gift: follow the will of God. I was fascinated by the new termino- logy I was learning in the Eastern religion. By now I was fed up with Christianity. I started making music again and this time I started reflecting my own thoughts. I remember the lyric of one of my songs. It goes like this: "I wish I knew, I wish I knew what makes the Heaven, what makes the Hell. Do I get to know You in my bed or some dusty cell while others reach the big hotel?" and I knew I was on the Path.
I also wrote another song, "The Way to Find God Out." I became even more famous in the world of music. I really had a difficult time because I was getting rich and famous, and at the same time, I was sincerely searching for the Truth. Then I came to a stage where I decided that Buddhism is all right and noble, but I was not ready to leave the world. I was too attached to the world and was not prepared to become a monk and to isolate myself from society.
I tried Zen and Ching, numerology, tarot cards and astrology. I tried to look back into the Bible and could not find anything. At this time I did not know anything about Islam, and then, what I regarded as a miracle occurred. My brother had visited the mosque in Jerusalem and was greatly impressed that while on the one hand it throbbed with life (unlike the churches and synagogues which were empty), on the other hand, an atmosphere of peace and tranquillity prevailed.
  • THE QUR'AN
When he came to London he brought back a translation of the Qur'an, which he gave to me. He did not become a Muslim, but he felt something in this religion, and thought I might find something in it also.
And when I received the book, a guidance that would explain everything to me - who I was; what was the purpose of life; what was the reality and what would be the reality; and where I came from - I realized that this was the true religion; religion not in the sense the West understands it, not the type for only your old age. In the West, whoever wishes to embrace a religion and make it his only way of life is deemed a fanatic. I was not a fanatic, I was at first confused between the body and the soul. Then I realized that the body and soul are not apart and you don't have to go to the mountain to be religious. We must follow the will of God. Then we can rise higher than the angels. The first thing I wanted to do now was to be a Muslim.
I realized that everything belongs to God, that slumber does not overtake Him. He created everything. At this point I began to lose the pride in me, because hereto I had thought the reason I was here was because of my own greatness. But I realized that I did not create myself, and the whole purpose of my being here was to submit to the teaching that has been perfected by the religion we know as Al-Islam. At this point I started discovering my faith. I felt I was a Muslim. On reading the Qur'an, I now realized that all the Prophets sent by God brought the same message. Why then were the Jews and Christians different? I know now how the Jews did not accept Jesus as the Messiah and that they had changed His Word. Even the Christians misunderstand God's Word and called Jesus the son of God. Everything made so much sense. This is the beauty of the Qur'an; it asks you to reflect and reason, and not to worship the sun or moon but the One Who has created everything. The Qur'an asks man to reflect upon the sun and moon and God's creation in general. Do you realize how different the sun is from the moon? They are at varying distances from the earth, yet appear the same size to us; at times one seems to overlap the other.
Even when many of the astronauts go to space, they see the insignificant size of the earth and vastness of space. They become very religious, because they have seen the Signs of Allah.
When I read the Qur'an further, it talked about prayer, kindness and charity. I was not a Muslim yet, but I felt that the only answer for me was the Qur'an, and God had sent it to me, and I kept it a secret. But the Qur'an also speaks on different l I began to understand it on anothlevel, where the Qur'an says, {Those who believe do not take disbelievers for friends and the believers are brothers} Thus at this point I wished to meet my Muslim brothers.
  • CONVERSION
Then I decided to journey to Jerusalem (as my brother had done). At Jerusalem, I went to the mosque and sat down. A man asked me what I wanted. I told him I was a Muslim. He asked what was my name. I told him, "Stevens." He was confused. I then joined the prayer, though not so successfully. Back in London, I met a sister called Nafisa. I told her I wanted to embrace Islam and she directed me to the New Regent Mosque. This was in 1977, about one and a half years after I received the Qur'an.
Now I realized that I must get rid of my pride, get rid of Iblis, and face one direction. So on a Friday, after Jumma' I went to the Imam and declared my faith (the Kalima) at this hands. You have before you someone who had achieved fame and fortune. But guidance was something that eluded me, no matter how hard I tried, until I was shown the Qur'an. Now I realize I can get in direct contact with God, unlike Christianity or any other religion. As one Hindu lady told me, "You don't understand the Hindus. We believe in one God; we use these objects (idols) to merely concentrate." What she was saying was that in order to reach God, one has to create associates, that are idols for the purpose. But Islam removes all these barriers. The only thing that moves the believers from the disbelievers is the salat. This is the process of purification.
Finally I wish to say that everything I do is for the pleasure of Allah and pray that you gain some inspirations from my experiences. Furthermore, I would like to stress that I did not come into contact with any Muslim before I embraced Islam. I read the Qur'an first and realized that no person is perfect. Islam is perfect, and if we imitate the conduct of the Holy Prophet (Sallallahu alaihi wa sallam) we will be successful. May Allah give us guidance to follow the path of the ummah of Muhammad (Sallallahu alaihi wa sallam). Ameen!
Read more

Saturday, January 1, 2011

cerita buat mereka yang bercinta@couple


assalamualaikum.. salam buat anda semua yang sudi membaca. Entry kali ni adalah kisah yang baik buat mereka yang bercinta atau dalam bahasa moden dikatakan sebagai bercouple dan sesuai buat semua lapisan masyarakat juga untuk menjadi teladan dan menjawab persoalan mereka yang malu untuk bertanya.


Cinta murahan
Kami tidak berzina !
Maaf saya tidak menuduh awak berzina ,tetapi awak menghampiri zina.

Kami hanya barbual-bual, berbincang,. Bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?
Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
Hari ini ya.Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu.Iblis amat
berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat ,pesanan Rasulullah s.a.w : Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya ,syaitan (Tabrani) .Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.


Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!
Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang
pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora,lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?


Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu
berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah s.a.w: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.


Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!*(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*
Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba- hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.
Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group.*(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana- manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni...betul ke bincang pelajaran?
Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.*
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar, study group*, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.
Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah
Islam membunuh terus naluri cinta?

Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Tentu ada cinta secara Islam.
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah s.a.w: Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.
Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri kepada penzinaan?
Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan
dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta* tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak
tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

Jadi manusia itu tidak tahan diuji?
Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah
takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya
tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan
pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu.
 Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang
yang zalim (al-Araf:19) 
Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang.Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.
Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta
adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin
.
Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti.
Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah
anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya.
Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.
Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.
Adakah orang yang bercinta* hilang maruah?
Antara kemulian manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba
menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang
bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. 
Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan
yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengan melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman. (Surah An-Nur: 3)
Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

Jadi orang yang bercinta* hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta* juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.
Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati
Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.
Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak- anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.
Jadi, perempuan yang bercinta*, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki? *(tidak mengikut syariat)
Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan
barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja.Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya.
Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar.
(Surah Al-Ahzab: 35)

Bagaimana kami?
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon
keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha.
Taubat yang murni. Taubat yang sebenar- benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
Berazam. Bertekad didalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan
seseorang yang bernama isteri atau suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul.
Ingatlah semakin bebas pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar & kurang rasa
cinta setelah menjadi suami isteri.
Ya Allah. Hambamu ini telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini.
Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan penerima taubat . Berilah kekuatan kepadaku
untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada
maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa . Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapaku curahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu ini berdosa Amin , yarabbal alamin. Moga Allah terima taubat mu.


Kita berpisah kerana Allah , kalau ada jodoh ,tidak kemana!
YaAllah bantulah mereka .Kini mereka datang kepintuMu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka. 

Read more

kaunter pertanyaan..=)

Popular posts

 

eKsPreSSi DAI'E Design by Insight © 2009