Jom Dengar


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

Thursday, November 4, 2010

anda semakin matang apabila....

from :www. ILuvislam.com
author: UKHTI IZZAH | EDITOR: EVERJIHAD

Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai.
Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.
Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.
Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka.
Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat.
Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.
Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda.
Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya.
Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.
Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.
Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati.
Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.
Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif.
Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna.
Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya.
Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai.
Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.
Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita.
Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.

8 comments:

Aula Hayyaturrayyan said...

terserlah ketidakmatangan diriku ini...
bilalah nak matang diri ni..???
macam kanak2 ribena je...

east_soul said...

brape pratus dri kita yg da matang...???

Fiqah Alias said...

i admit myself juz about 30% matured...huhu...long way to go in dis life...ermm...

Aula Hayyaturrayyan said...

atok, entahle... idok keme tahu...
tak pernah terpikio nak buat research pasal bende ni...
keme pun dok kanak2 ribena...

east_soul said...

aula> ish... x ptot la xpose kat sini... hahaha... wat muhasabah diri kite sume.. trmasuk la admin yg copy note nie... huhuuu

mama said...

"Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka".....yes..yg ni mama b0leh..so mama da nk matang..cume kna improve ag la..

east_soul said...

haha.. mama mmmg hebat... haha improve lg mama..

Atika Natasha said...

ksimpulannya..0rg matang ni slalu mngalah la kan..

Post a Comment

kaunter pertanyaan..=)

Popular posts

 

eKsPreSSi DAI'E Design by Insight © 2009