Jom Dengar


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

Saturday, May 14, 2011

susah sgt ke nak berdoa


....susah sgt ke nak berdoa...

“eleh, ko nak doa wat pe..? buang mase jer? Bek ko usaha je, lg bgus…”
“Ko dok doa stiap hri tp x de pape pom yg jd…!! sudah la.. buang mase je”

Asalamualaikum..
peace be upon u my fellow readers…
Ape kabar iman kita hari ini..? harap2 smakin brtambah..(insyaAllah.. amin..) sahabat2, pernah x anda dengar dialog yg diatas 2..? atau mgkin yg hampir serupa dan mmpnyai mkna yg sewaktu dengannye..? pngalaman saye sndri ade orang yg sanggup ckap mcm 2… ish3.. sush nk prcaya rsenye walaupun dia bercakap dalam nada bergurau... Shabat2 sekalian, amik pngajaran yer jgn ckap prkara2 yg mcm ni walaupun niat kite brgurau tp ia boleh menjejaskan iman kita… nauzubillahi minzalik’…

Allah berfirman dalam surah al-mu’min ayat 60:
“dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam Dalam keadaan hina.”               (al-mu’min 40:60)

Setelah menghayati ayat td, jelas menunjukkan bahawa mereka yg bercakap seperti dialog diatas 2 adalah dari kalangan mereka yg sombong dan takbur… astaghfirullahalazim..sama2 la kita muhasabah, adakah kita tergolong dalam kalangan mereka yg sombong dan takbur..?? (ya… Allah jauhkanlah kami dari golongan tersebut..) pernah saya baca bahawa antara tanda2 org yg takbur itu ialah dia tidak berdoa.. knapa mereka yg tidak berdoa dikatakan sebagai sombong dan takbur?hurm.. utk menjawab persoalan 2, sye quote kan kata2 d frontpage solusi isu 22 :
“berdoa bukan untuk memberitahu Allah apa yg kita pinta, kerana tanpa diberitahu pun Allah sedia mengetahui. Doa ialah pengabdian daripada seorang hamba kepada Tuhannya.”

So, ape slahnye kalau kite berdoa.. bknnye susah.. and dalam ayat td pom ade nyatakan bahawa sesiapa yg berdoa akan diperkenankan doanya…

“wahh, bes la klu mcm 2!! Tp ak slalu je berdoa tp x dpt pon..??”

Satu lg persoalan yg slalu org utarakan btul x kawan2 =0… kite jgn salah faham dlm k0nsep doa ni… ada ramuan yg perlu diadunkan dahulu untuk mendapatkan hasil yg kita inginkan.. saya rasa para pembaca sememangnya sudah terbiasa mendengar ttg formula D.U.I.T.(doa, usaha, ikhtiar, tawakal).. kalau dalam masakan, x cukup bahan pasti x jd ape yg kita nk masak.. mcm 2 jgk la dalam konsep kita ingin mendapatkan sesuatu.. x cukup dengan berdoa sahaja.. ia perlu disertakan dengan usaha, ikhtiar dan tawakal… =)

Dalam berdoa juga ada syaratnya.. nk taw x ape syaratnye..?? hehe.. sila rujuk tafsir surah al-baqarah ayat 186… (usaha sndri..!! sje je nk bg homework.. =P)

“Hurm.. saya dah berdoa, saya dah usaha dan bertawakal… tetapi selepas ape yg saya lakukan kputusannya tetap sama, gagal nk dptkan apa yg saya harapkan…sedih..(T_T)”

Firman-Nya :
“… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”          (al-baqarah 2:216)

Jgn sedih kalau ini yg berlaku… senyum dlu.. =) anda spatutnya bersyukur… “knape..? why..?” Allah sedang merancang sesuatu yg lebih baik buat anda... tp sblum 2 anda perlu bersangka baik dengan Allah…

“Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu..
Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu..
Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu..
Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun”
So, slalulah bersangka baik dgn Allah.. kalau ade orang cipta perisian computer pasti dy lebih mengetahui tentang perisian itu melebihi dri org lain.. btul x..?? haa, mcm 2 jgk la dgn Al-Kholiq yg menciptakan kita… pasti dy lebih mngetahui apa yg terbaik utk kita… =)

Ingatlah shabat2.. sesungguhnya Allah itu maha bijaksana dalam membahagi2kan nikmat kpd hambanya… sekalipun sesuatu yg pada pandangan manusia, kita dianggap rugi.. tetapi disisi Allah kita beruntung kerana Allah mampu mewujudkan keajaiban dengan memberikan keuntungan dari jalan2 yg manusia x sgka… insyaAllah..

Urmm…. Sye dgn rase rndh diri ingin memohon kpd shabat2 skalian doakanlah kejayaan sye dan sahabat2 pada imtihan yg bakal kunjung tiba d hujg mggu nie..(neves plak… kui3…) kpd sahabat2 maaf andai diri ini ada kekhilafan yg mungkin mengguris hati kalian, kekasaran yg mgkin mnyakitkan kalian dan mcm2 lg salah diri nie..(terutama sahabat2 yg sekelas dan dalam bidang pengajian yg sama.. maaf yer.. ^-^ ) sesungguhnya kesempurnaan itu hanya milik Tuhan... dan sye juga mendoakan agar shabat2 yg lain jgk berjaya dlm apa jua prkara yg anda trlibat.. (hehe.. x stat study lg sbnrnye ni.. 0_o)..

Selamat berjuang kepada semua sahabat seperjuangan dan saya doakan anda semua sejahtera selalu dan sentiasa dalam rahmat-Nya… berdoalah untuk kebaikan kita semua… mohon maaf atas segala kesilapan, kecacatan dan kelemahan yg terjadi sepanjang kalam ini ternukil…
~Saya doakan anda untuk terus berdoa..~
Eh.. jap2.. ade lg skit .. haha.. jgn lupe bila doa 2 doakanlah kedua ibu bapa kita yg telah bnyk berbakti kpd kita dri kecil smpai skrg yer..
[ psanan ikhlas dri saya.. =).. ]

~Sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kesenangan~
~inna maal usri yusra~
~(94:6)~

1 comments:

jelah said...

doa adalah senjata org mukmin...

Post a Comment

kaunter pertanyaan..=)

Popular posts

 

eKsPreSSi DAI'E Design by Insight © 2009